torsdag 12. november 2009

Herre gud! Ditt dyre navn og ære











Petter Dass.

Herre gud! Ditt dyre navn og ære er en sang jeg husker godt fra min tid i småskolen, dette var en sang som vi pugget så godt som utenatt ettersom dette var ynlingssangen til rektor. Dette har ført til at jeg fortsatt kan de første versene i sangen den dag i dag. Om du vil definere dette som positivt for ungene eller hjernevasking er opp til deg selv! Men i dag, skulle vi visst høre på denne sangen igjen, opptil flere ganger, noe som bringte fram mine barndomsminner fra Gjeving skole. Men denne gangen valgte jeg å holde sangstemmen min for meg selv, for å skåne mine medelever best mulig.

Salmen ble skrevet i 1698 av en dikter med navnet Petter Dass, som også var utdannet teolog, og jobbet som sogneprest. Han og familien emigrerte fra skottland og til Bergen. Han var egentlig døpt Peiter Dundas, men byttet navn da han kom til Norge. Petter Dass hører både renessansen og barokken. Men denne salmen tilhører barokken.

Salmen starter med at alt som lever må lovprise gud, hans navn og ære. Videre står det at hvis mennesket skulle glemme å prise gud ville andre deler av skaperverket ta over. De tar med hele skaperverket til gud, havdyr, fisk og englene. Etterhvert minsker han perspektivet fra universet og ned til enkelt mennesket. Han mener at lovprising til gud ikke bare holder med ord, men må også ha handling.

Kjennetegn ved salmer er at de har en kjent melodi og grei tekst sånn at det blir letter for folk å huske teksten.

Kilder:
http://folk.uio.no/jonv/norsksider/hergud.htm

http://no.wikipedia.org/wiki/Petter_Dass


Over og ut. Preben H. Stene

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar